[VIDEO] ‘Orang Di Sini (Sabah) Fahamlah, Kita Yang Tahu Suasana Di Sini’

Susulan video viral pendkwah agama dikrit!k netizen kerana tidak beradab dan menga!bkan orang yang menerima sumbangan, pendkwah berkenaan tampil memberikan penjeIasan mengapa dia berbuat demikian.

Dalam video live semalam Hisammuddin Sulaiman menjelaskan, apa yang berIakunya bukannya seperti yang didkwa. Sebaliknya hanya orang tempatan sahaja yang faham akan situ@si tersebut.

“Ibu-ibu tahukan saya punya video itu, ibu tahu kan? Yelah, orang sini fahamlah (situ@si). Kita yang tahu suasana di sini. Kita yang faham Sabah kan ibu? Siapa di depan kita, yang perlu kita bercakap begitu.

“Bukan kita m4rah ibu, kalau kita m4rah baik kita berhenti. Kita menghadapi macam-macam. Kadang-kadang dia bereb0t dan mel0mpat saja. Macam tadi pun sama, dia sudah ambil (sumbangan bekalan makanan), itu hari kan sana dia sudah ambil. Saya sudah tunjuk, bapak hari itu sudah ambil kan. Bila kita bagi, dia l0mpat saja. Satu orang tak dapat tadi, kesi@n betul. Ini masalah dia.

“Jadi dalam video itu ibu nampak, lsunya saya suruh solat saja kan? Bukan suruh buat benda lain. Sebab apa? Orang-orang yang memberi sumbangan juga, yang ada juga bersama dengan saya memberi bantuan ini, mereka juga nak menyumbang, mereka pun nak juga bahagian-bahagian itu.

“So ibu, saya nak minta ibu bantu saya, ibu solat je. Tolong solat ye. Doakan saya, sihat. Saya tak sihat ni, kaki sak!t. Tapi saya datang juga sebab sayang dengan ibu semua, dengan bapak semua,” katanya.

Beliau juga berterima kasih kepada yang viraIkan dua video tersebut kerana secara tidak langsung beliau dapat bertemu semula dengan rakan-rakan lamanya semasa tinggal di P0rt Dickson.

“Ibu tengok ucapan saya itu (nada) tinggi, bukan nak mar4h orang tak pasaI-pasaI. Kita mengajar, saya ajar diorang ini, tanya siapa yang tak kena r0tan? Semua kena r0tan dan pen@mpar lagi. Sebab apa? Nak mereka jadi orang.

“Orang Semenanjung yang bising ni ibu. Kita di Sabah, biasa bah itu kan? Jadi orang Semenanjung yang bising ini kita minta diorang datang untuk membantu di Sabah ini. Bukanlah kita susah sangat pun, tetapi kita perlulah membantu orang-orang yang memerlukan. Sekarang ini masaIah C0vid-19, kita tersangk0t/terkep0ng.

“Bukan masalah kita misk!n, kita pun ada kereta. Bukan susah mana tetapi kita tersangk0t, tak boleh kerja. Bukan kita maIas, tak ada kerja, tak boleh kerja, itu saja. Kalau dah boleh kerja nanti, tak ada masaIah sudah, kan?

“Yang diorang bising kat kita sampai lemp@rkan kata-kata kes@t pada saya. Saya maafkan diorang, terima kasih tolong viraIkan dan share. Kita minta sembahyang saja, bukan untuk saya tetapi untuk ibu semua. Kalau tak tahu, tanya saya. Bukan saya nak mar4h tak pasaI-pasaI.

“Cumanya di tempat hari itu, memang di kampung itu saya buat surau, kampung itu saya hantar sapi buat k0rban, buat pertandingan bola sep@k, buat sukan budak-budak. Dulu saya ada sekolah tadika pintar di P0rt Dickson, jadi suara saya mengajar memang begitulah,” katanya semasa menyampaikan sumbangan di kawasan Keningau.

k0men dari fb thereporter

Sumber: Facebook Hisammuddin Sulaiman

Via thereporter

Be the first to comment on "[VIDEO] ‘Orang Di Sini (Sabah) Fahamlah, Kita Yang Tahu Suasana Di Sini’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*