‘Minta DAGlNG 3kg, teIur saiz AA 2 papan bagai, SAKlT HATl tengok 0rder dia tu’ – Individu ambil kesempatan minta bantuan bak golongan kayangan

Kebiasaannya bila seseorang yang mengh4dapi kesus@han, dia akan meminta bantuan berdasarkan apa yang diperlukan sahaja dan bersyukur dengan apa jua yang diberikan. Tetapi tidak dengan seorang individu ini yang siap memberi senarai barangan diperlukan, termasuk barang yang tidak sepatutnya diminta.

Menurut pengusaha kafe, Nur Ain Nadyan berkata, ada individu yangg memohon bantuan seperti televisyen, peti sejuk, mesiin basuh dan sebagainya. Namun, pihaknya lebih mengutamakan mereka yang benar-benar memerlukan bantuan terutamanya pes4kit knser dan orang kelainan upaya (0KU).

Tetapi dalam k3s terbaru, seorang individu memohon bantuan siap dengan senarai barang diperlukan dengan jumlah yang agak tidak masuk akaI seperti mengambil kesempatan di atas kebaikan orang.

Antara barang dapur yang diminta, beras jenama Jasmine 10kg 2 paket, daging 3kg, ikan kembung 3kg, udang sederhana 1kg, sotong besar 1kg, telur saiz AA 2 papan, 4 atau 5 jenis sayur untuk bekalan seminggu, barangan sejuk beku dan kuih. Turut disenaraikan lampin pakai buang, tuala wanita dan minyak Yu Yi.

Terkejut dengan senarai itu, Nur Ain berkata, “…bagi betiis, mohon peIempang. Saya dengan reIa nak bagi free. Minggu lepas dah hantar ayam, barang basah sikit. Adik-adik saya pun tak pernah minta macam ni lagi dengan saya”.

Nur Ain Nadya kemudian membalas mesej itu, “Total RM450 termasuk delivery. Sila bayar dulu sebelum penghantaran dibuat. Thank you”. Namun sehingga ke waktu ini, mesej tersebut masih belum dibaIas. Mungkin individu terbabit maIu dibahasakan seperti itu.

Difahamkan, Nur Ain secara sukareIa menawarkan bantuan kepada golongan yang memerlukan di Cheras dan Kota Damansara menggunakan hasil perniagaannya sendiri.

Di media sosial, netizen mengkrit!k individu terbabit yang cuba mengambil kesempatan terhadap kebaikan orang, sedangkan lebih ramai lagi yang susah di luar sana mungkin suk@r untuk mendapatkan bantuan.

“Dah tahu tak mampu, buat cara tak mampu, bila orang nak tolong terima je apa yang diberi. Tak perlu pertikaikan brand apa orang nak beli. Ini dahlah tak mampu, nak minta barang gred AA je. Pergi jual buah pinggang la kak. Lain kali jangan minta bantuan orang,” kata Ainiah.

“Kita yang masih bergaji di zaman C0vid pun makan ayam, telur, kentang, sayur, ikan dan udang seminggu sekali tu pun sekilogram je. Mengada-ngada sungguhlah orang yang meminta bantuan ni,” kata Syarifah.

Sumber: Facebook Nur Ain Nadyan

Via thereporter

Be the first to comment on "‘Minta DAGlNG 3kg, teIur saiz AA 2 papan bagai, SAKlT HATl tengok 0rder dia tu’ – Individu ambil kesempatan minta bantuan bak golongan kayangan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*