[VIDEO] ViraI Warga Emas Minta Duit Beli Beras, Ramai Dkwa Dah Dapat Bantuan, Memang ‘H0Bl’ Menjaja

Semalam, viraI di media sosiaI mengenai seorang warga emas yang sedang duduk di kaki lima Pasar Siti Khadijah sambil berniaga. Kisah tersebut diceritakan oleh seorang pengguna TikT0k dikenali sebagai Hanif Asyraf  dan video tersebut bagaimanapun, mengund4ng seb@k rata-rata net!zen yang turut bersimpati dengan nasib yang men!mpa wanita uz0r ini..

Wanita tua itu mendkwa, dia hanya tinggal seorang diri di Selising, Pasir Puteh, Kelantan dan sanggup datang ke pasar tersebut demi mencari rezeki bagi membeli sekampit beras. Namun, di sebalik kisah ‘kesus@han’ wanita tua ini tersingkap sebuah kisah yang membuatkan rata-rata netizen terkej0t.

Kisah sebenar.

Menerusi video dikongsi oleh seorang pengguna Facebook, seorang lelaki tampil mended4hkan perkara sebenar mengenai warga emas yang dikenali sebagai Che Munah Che Wan. Lelaki itu mendkwa, warga emas ini pernah viraI sebelum ini, berikutan aktivitinya yang meminta bantuan kepada orang ramai.

Kerja Che Munah ni dok minta sedekah itu je kerja dia. Jadi 2 tahun lepas viraI dia ni suka minta sedekah, minta derma. Kalau hamba nak cerita RM200 ribu lebih masuk ke akaun dia pengurusan pitih (duit) anak-anak cucu dia belaka.

Ujarnya lagi, warga emas ini dikenali warga setempat dan sering kali menerima bantuan daripada ker@jaan dan orang ramai.

Kereta tu selepas sebulan dua bulan tukar baru sehingga sampai 2, 3, 4 butir (buah) kereta nak cerita. Itu belum cerita bantuan-bantuan lain lagi. Bantuan JKM RM500, Balai Islam RM400 anak dia yang duduk Kuala Lumpur RM300 pastu yang Terengganu pun boleh juga. Jadi banyak bantuan dan sumbangan dan jika dikira boleh dianggarkan sehingga RM1k lebih.

Perkara sebenar..

Resp0n penghulu kampung.

Menerusi tangk4p layar perbualan di WhatsApp seorang lelaki dikenali sebagai Md Ridzuan dipercayai Penghulu Kampung,  mendakwa wanita tua itu telah menerima bantuan daripada pelbagai pihak sehinggakan mendapat gelaran ‘orang kaya baru’ daripada penduduk kampung.

Ujarnya lagi, duit tersebut yang merupakan hasil sumbangan orang ramai diperc@yai digunakan bagi membeli kereta buat cucu-cucunya.

‘Kami cukup makan minum’

Lap0r Harian Metro, suami kepada warga emas ini dikenali sebagai Abdullah Jusoh, menjelaskan bantuan yang diberikan oleh Jabatan Kebajikan Masyar@kat (JKM) dan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik) mencukupi untuk menampung segala keperluan harian mereka.

Dia pergi menjaja sebab b0san, kami pun dapat bantuan setiap bulan. Saya lar4ng pun, dia tetap pergi juga. Dia akan minta bantuan penduduk untuk menghantarnya ke pekan Selinsing, dan kemudian menaiki teksi untuk ke Kota Bharu. Dia keluar menjaja setiap hari kecuali Rabu dan akan pulang ke rumah pada 12 tengah hari.

Ujarnya lagi, rutin menjaja asam keping di pasar tani dan pasar minggu sudah menjadi rutin kebiasaan isterinya sejak berusia 16 tahun. Pada masa yang sama, Abdullah turut meny4ngkal dakwaan orang ramai yang menyatakan mereka hidup dalam serba kekurangan dan tidak cukup makan.

Saya juga nak ter4ngkan kepada pihak yang prihatin dengan kami, kalau simpati, cukuplah datang jumpa kami sendiri untuk tanya khabar. Saya tak saIahkan mana-mana pihak, memang kalau menjaja pun, hasilnya tidak seberapa, tetapi ramai yang beli sebab simpati atau bagi d3rma.

Ditempatkan di rumah kebajikan

20 tahun berpisah dengan cucu.

Menerusi satu video lain yang dimuat naik di laman YouTube memaparkan warga emas ini berjaya disatukan semula bersama cucunya setelah 20 tahun berpis4h. Difahamkan, cucunya membuat panggilan kepada pus@t khidmat Dun Selising susuIan viral video neneknya yang berniaga di kaki lima pasar.

Jika dilihat video tersebut, dapat dilihat cucu dan neneknya yang menahan sebak sebelum berpel0kan antara satu sama lain berikutan sudah lama terpisah.

Pusat khidmat Dun Selising, dihubungi oleh cucu Che Munah, setelah dia menonton video yang di viralkan, terpis4h 20 tahun Yang lalu. Alhamdulillah, kami turut merasakan kesed!han mereka.

Terima Kasih yang viraI akhirnya dapat jejak kasih. Cucu yang putus hubungan sejak 20 tahun lalu mari hari ni. Mek Munah ada seorang anak yang telah men!nggal dulu di Rantau Panjang. Ni salah sorang cucu kandung Mek Munah.

Sumber: Zuraini Kamal,  Ayub Safuan Azhari Harian Metro

Via ohbulan

 

Be the first to comment on "[VIDEO] ViraI Warga Emas Minta Duit Beli Beras, Ramai Dkwa Dah Dapat Bantuan, Memang ‘H0Bl’ Menjaja"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*