‘Pihak maktab kitorg pun tak sekec0h kau la palataw!’ – 6 pelajar terbabit k3s buIi ditahan & digant0ng sekolah, bakal dibuang dari MRSM

Susulan tular video k3s buIi pelajar di asrama Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Sultan Azlan Shah, Kuala Kangsar semalam, semua susp3k berusia 13 tahun telah dit4han semasa hadir memberi keterangan berhubung k3s tersebut pada jam 6 petang Jumaat.

Ketua P0lis Perak, Datuk Mior Faridalathrash Wahid berkata, enam pelajar terbabit telah ditahan, manakala pemilik akaun media sos!al yang menuIar video tersebut juga telah dipanggil untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan di bawah Sksyen 147 Kanun Kesksaan dan Sksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

“Setakat ini, enam pelajar telah ditahan semalam dan mereka masih berada dalam tahanan sehingga kini,” katanya memetik lap0ran dari Bernama.

Beberapa jam sebelum dit4han, pengguna Twitter @Ekax_ telah dihubungi oleh pelajar yang dipercayai terbabit dalam kes buli itu yang memberi am4ran bahawa lndividu yang menularkan video itu juga akan ditah4n.

Malah mereka menud0h pengguna Twitter berkenaan sengaja memperbesarkan haI tersebut, sedangkan pihak maktab katanya masih mampu menangani k3s itu.

“Pihak maktab takde pun nak lebihkan k3s ni lagi. Ni p0lis dengan netizen semua pahal nak kec0h-kec0h? Plus diorang tak tahu apa yang sebenarnya terjadi.

“Like the f*** kau siapa nak tweet macam-macam lebih-lebih? Sampai m4ki ham0n bagai. Pihak maktab kitorang pun tak sekecoh kaulah palataw,” kata pelajar terbabit.

Namun, dkwaan pelajar itu sama sekali tersasar jauh apabila pihak lnstitusi berkenaan mengambil tind4kan menggant0ng enam pelajar terbabit selama dua minggu.

Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, Jawatankuasa Disiplin Maktab (JDM) juga mencadangkan agar pelajar terbabit ditamatkan pengajian mereka di MRSM.

“JDM MRSM sudah memanggil 10 pelajar yang terbabit dengan lnsiden berkenaan. Dalam lap0ran yang disediakan, enam pelajar terbabit memuk0l mngsa, manakala empat pelajar yang berada di lokasi kejadian didapati bersubahat dan membuat pr0v0kasi. Pelajar-pelajar ini berada di Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3,” katanya.

Jelas Mahdzir, Mara memandang serius akan k3s tersebut dan pihaknya tidak akan mencampuri urusan sias4tan dan menyerahkan kepada pihak p0lis untuk mengambil tind4kan berdasarkan sias4tan luaran.

Tindakan Mara menggantung pelajar terbabit juga adalah berdasarkan sias4tan dalaman dan mengikut peruntukan hukuman yang ditetapkan JDM dan k3s tersebut akan dibawa kepada Jawatankuasa Disiplin Rayuan Maktab.

“K3s ini adalah k3s terpencil dan ia sekali sekala berlaku. Ini emosi anak muda, kalau kita baca lap0ran penuh itu, ia lebih kepada kemar4han, kalau kau lapor benda (perkara) ini aku akan buat kau, lebih kurang macam itulah.

“Tak tahulah sekiranya ada peluang kedua dalam hidup dia (mereka), budak-budak lagi, kita akan laksanakan cadangan itu bermakna dia pergi sekolah lain,” katanya.

Sumber: Bernama, Harian Metro, Twitter @Ekax_

Pihak MRSM Ambil Tindakn Gntung Sekolah Terhadap Enam Pelajar, Ada Cadangan Supaya Ditamatkan Pengajian Serta Merta.

PADANG TERAP: Enam pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) yang dikenal pasti terbabit dalam k3s buIi seperti rakaman video tuIar di media sosial semalam digant0ng persekolahan serta merta selama dua minggu.

Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Mahdzir Khalid, berkata Jawatankuasa DisipIin Maktab (JDM) turut mencadangkan pelajar terbabit ditamatkan pengajian mereka di lnstitusi itu.

“Jawatankuasa Disiplin Maktab (JDM) MRSM telah pun memanggil 10 pelajar yang terbabit dengan lnsiden berkenaan.

“Dalam laporan yang disediakan, enam pelajar terbabit memukul mngsa buIi berkenaan, manakala empat pelajar yang berada di lokasi kejadian didapati bersubahat dan membuat prov0kasi, pelajar-pelajar ini berada di Tingkatan Satu hingga Tingkatan Tiga,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis perasmian Mesyuarat Perwakilan Wanita UMN0 Bahagian Padang Terap, Naka di sini hari ini.

Yang turut hadir Timbalan Ketua UMN0 Bahagian Padang Terap, Datuk Seri Ghazali Ibrahim.

Mahdzir, berkata MARA mengambil serius kejadian buli membabitkan pelajar di institusi pendidikan di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) dan tindakan sewajarnya akan diambil.

Ditanya mengenai sias4tan pihak p0lis terhadap k3s berkenaan, Mahdzir berkata, pihaknya tidak mencampuri urusan siasatan dan menyerahkan kepada pihak polis.

Jelas beliau, MARA mengambil tindakan penggantungan itu berdasarkan siasatan dalaman dan mengikut peruntukan huk0man yang telah ditetapkan JDM dan kes akan dibawa kepada Jawatankuasa Disiplin Rayuan Maktab.

“Malang bagi MRSM yang mempunyai pelajar-pelajar yang pandai, dipanggil temu duga sebagai saringan, kualiti pendidikan, ko-kurikulum dan jati diri mereka diambil kira untuk kemasukan ke MRSM.

“Tetapi masih juga berlaku lagi kejadian seumpama itu, jadi saya rasa amat kecewa kerana mereka tidak sepatutnya terdedah dengan perbuatan itu,” katanya.

Sementara itu, Mahdzir memberitahu kejadian buli itu tidak akan mengganggu proses pengambilan pelajar MRSM pada tahun depan.

Katanya, sesi temu duga bagi pengambilan MRSM akan diteruskan seperti biasa termasuk menggunakan prosedur sedia ada.

“Kes ini adalah kes terpencil dan ia sekali sekala berlaku… ini emosi anak muda, kalau kita baca laporan penuh itu, ia lebih kepada kemarahan, kalau kau lapor benda (perkara) ini aku akan buat kau… lebih kurang macam itulah.

“Tak tahulah sekiranya ada peluang kedua dalam hidup dia (mereka), budak-budak lagi… kita akan laksanakan cadangan itu bermakna dia pergi sekolah lain,” katanya.

Mahdzir dalam pada itu, turut menasihatkan pelajar di bawah lnstitusi pendidikan KPLB supaya membuat lap0ran kepada pengetua atau guru, tenaga pengajar serta kaunsel0r sekiranya berlaku kejadian seumpama itu.

Terdahulu media melaporkan p0lis menahan enam susp3k kes buIi didkwa berlaku di MRSM Sultan Azlan Shah, Kuala Kangsar, seperti yang tular di media sosial semalam.

Tindakan beberapa remaja yang dipercayai pelajar asrama menumbuk dan menendang seorang pelajar lain secara beramai-ramai tular di media sos!al menerusi beberapa video berdurasi 13 hingga 30 saat.

Sumber : bharian

Be the first to comment on "‘Pihak maktab kitorg pun tak sekec0h kau la palataw!’ – 6 pelajar terbabit k3s buIi ditahan & digant0ng sekolah, bakal dibuang dari MRSM"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*