“Babah Cakap Rupa Ayyash Macam Ibu.” Kandungan 29 Minggu Terp4ksa Czer Air Ketuban Kering, Ibu Reda Anak ‘Pergi’

Kehadiran cahaya mata dalam kehidupan pasangan suami isteri sudah tentu melengkapkan lagi sesebuah rumah tangga yang dibina malah ianya juga membawa keceriaan pada ibu bapanya.

Pun begitu, ketetapan hakiki, jodoh, ajaI dan m4ut di tangan tuhan. Kita sebagai hambanya perlu menerima dengan hati yang terbuka kerana tiada siapa yang mampu menidakkan takdir Allah..

Sama juga dengan kisah yang tuIar baru-baru ini dimana seorang ibu kehiIangan anaknya, Ayyash oleh kerana mengaIami k0mplikasi dari usia kandungan 21 minggu mencuuri perhatian ramai.

Difahamkan, wanita cekal ini telah mengaIami kegug0ran selama 2 kali sebelum ini dan pem3rgian Ayyash membuatkannya berasa amat sedih kerana dia benar-benar menginginkan zuriat.

“Tarikh keramat buat ibu. Sepatutnya Ayyash di lahirkan. Namun, Allah sebaik baik perancang. Pada usia kandungan 29 minggu Ayyash lahir kerana ibu mengaIami komplikasi dari usia kandungan 21 minggu lagi. Kuat anak ibu, Ayyash ”

“Dari usia kandungan 21 minggu, d0ktor sahkan air ketuban ibu kering sehingga di tahap bahaya. Oleh kerana kandungan terlalu awal, doktor beri kata putus gug0r buat ibu.

“2 bulan ibu di tahan di dalam wad kerana takut kegug0ran. Namun Allah lebih mengetahui. Ayyash tersangat lah kuat sehingga mampu bertahan sehingga 29 minggu.”

“Pada usia kandungan 29 minggu, ibu memgaOami contraction dan tanda tanda bersalin. Ibu terpaksa di bius tidur dan di ceaser kerana epidural tidak berkesan pada ibu dan kedudukan Ayyash yg songsang pd ketika itu.

“Selepas melahirkan ibu tk dapat dengar pun suara Ayyash sbb ubat bius masih ada dlm bdn.”

“Masa ni, d0ktor dah bagitau babah keadaan Ayyash yg sgt lemah walaupun dah diberikan 100% oksigen.

“Babah azankan Ayyash dlm keadaan yg teramat sed!h sbb babah tau ibu nak sgt anak lepas 2 kali kegug0ran.

 

“Masa on call babah langsung tk cerita keadaan Ayyash. Babah cuma ckp yg rupa Ayyash mcm ibu.”

Dalam masa yang sama, d0ktor juga memaklumkan bahawa anaknya itu tidak dapat bertahan lama di dunia oleh kerana paru-paru sebelah kiri tidak dapat berkembang akibat terlalu lama berada dalam rahim si ibu yang tiada air ketuban ketika itu.

“Esok tu pakar kanak kanak nk jmpa ibu. Ibu yg tk tau apa apa rasa excaited nk jmpa anak ibu. Sampai nicu, ibu tk nampak perbezaan anak ibu dgn orang lain sbb Ayyash comel sgt.

“Ibu dtg dekat Ayyash ibu hulur jari ibu, Ayyash gengam walaupun tk erat sbb sendi Ayyash semua dah lemah.

“Bila ibu ckp dekat Ayyash, syg ibu datang ni, Ayyash terus senyum dan tahap oksigen Ayyash naik.

“Tp bila d0ktor dtg and bgitau ibu yg Ayyash tk boleh survive sebab terlalu lama duduk dlm rahim ibu yg tkde air ketuban sampai paru paru belah kiri tk dpt berkembang. Ibu rasa nk jat0h terduduk.”

“Masa ni d0ktor minta ibu bagi kata putus utk keep on cpr bila oksigen dr0p or bgi Ayyash pergi dengan tenang. Ibu minta d0ktor tunggu babah dtg utk buat keputusan.

“Masa ni oksigen Ayyash tiba tiba drop. Semua d0ktor dtg buat cpr, ibu tengok keadaan Ayyash yg kcik tp ditekan tekan sbb nk bagi cpr. Terus luluh hati ibu.

“Bila babah sampai ibu terus ckp biarlah anak kita pergi dgn tenang. D0ktor hentikan mesin oksigen dan benarkan ibu dan babah tengok Ayyash pergi.

“Allahuakhbar tenang sgt keadaan awk masa tu sayang. Tkde sikit pun kes4kitan yg awk tunjuk.

“Tepat jam 11.15 am, Allah ambil nyawa Ayyash, anak syurga ibu dan babah. Semoga awk tenang di syurga bersama abang abang awk ya sayang. Tunggu ibu dan babah di pintu syurga”

Sumber : Aina Rusli

Be the first to comment on "“Babah Cakap Rupa Ayyash Macam Ibu.” Kandungan 29 Minggu Terp4ksa Czer Air Ketuban Kering, Ibu Reda Anak ‘Pergi’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*